Ongelooflijk…. al 100.000 keer

//Ongelooflijk…. al 100.000 keer

Dat we al véél mensen door middel van een DISC analyse inzicht hebben mogen geven in zichzelf en anderen wisten we eigenlijk al, maar dat het er al bijna 100.000 waren ontdekten we pas kortgeleden. Als collega’s vonden we dat dit een memorabel moment moest worden en dus iets waar je als DISC Factor trots op mag zijn.

En toen was het zover…. De teller versprong van 99.999 naar 100.000 en net als autobezitters die daar naar toe leven deden wij dat ook. Er werd afgeteld in de groepsapp en de foto met daarop de 100.000 omringd door feestelijke emoticons volgde. Ook dit feestje vierden we traditiegetrouw met heerlijke taart bij de koffie, maar we vonden dit nog niet genoeg. Er moest meer taart komen, uiteraard één voor de klant bij wie de 100.000 analyse was ingevuld.

Op naar België

Taart in de kofferbak, cadeau op de achterbank, fotografe op de bijrijdersstoel en Sandor Lemstra achter het stuur. Met als doel, Ninove in België voor de ontmoeting met Herman Sweldens van Teasing Consult. 

Herman mag zich de gelukkige noemen, in zijn account is de 100.000e analyse ingevuld. Na een gezellige ontvangst werd de taart en het cadeau overhandigd, al snel werd de taart aangesneden en volgde een waardevol gesprek.

Teasing Consult

Herman richtte in 1999 zijn bedrijf Teasing Consult op, hij gebruikte in die tijd diverse andere modellen. In 2013 certificeerden Herman en een collega zich na het volgen van onze DISC opleiding in Antwerpen. Herman maakte toen voor het eerst kennis met DISC: “Een echte eyeopener! Een model dat zeer makkelijk te begrijpen is en door de mensen goed en eenvoudig te herproduceren is.” Hij legt nu bijna dagelijks het model aan mensen uit en dan start hij zijn verhaal meestal met “Wij als mens hebben alle 4 de aspecten van DISC, van nature hebben we er 2 of 3 als voorkeur.” Om dit extra te benadrukken gebruikt hij de volgende oefening “Leg je armen eens over elkaar heen, en doe dit nu nog een keer maar dan met je armen andersom.” Vervolgens legt hij uit “Van nature heb je een voorkeur, het andere lukt je ook maar kost meer energie.”

Hij gaf aan Sandor terug: “Jij hebt me het inzicht gegeven dat er een connectie is tussen gedrag en persoonlijkheid, aan de hand van de behoeftes die mensen hebben. Bijvoorbeeld Rood-gedrag, Directe communicatie, komt vaak op anderen over als arrogant. Maar het vindt zijn oorsprong in de behoefte aan controle. Dat leren mensen herkennen, en daardoor begrijpen ze dat het beter is om te reageren op de behoefte van de persoon.”

Teasing Consult is dagelijks bezig met het coachen van teams en individuen en daarbij wordt als eerste stap DISC ingezet. “Dit geeft de mensen inzicht in zichzelf en in anderen, en vervolgens komen de casussen vanzelf boven tafel. Het zorgt er eigenlijk altijd voor dat men leert hoe je beter met anderen om kunt gaan, meer begrip kunt tonen en zo empathie kunt kweken.”

Om teams uit te dagen (teasing) gebruikt Herman ook het stoffen Teamwiel: “deze hang ik op en vervolgens laat ik de mensen zichzelf daarin plaatsen. Dit zorgt voor een dynamiek en gesprekken in de groep. Ik laat ze dan uitleggen waarom ze zichzelf daar plaatsen.”

Zijn klant die de 100.000e analyse heeft ingevuld, heeft er enorm veel baat bij gehad. “Een directrice van een bedrijf met 10.000 werknemers die dacht dat ze een S stijl had, maar er nu achter kwam dat haar communicatiestijl een D stijl is. Wat haar veel inzicht heeft gegeven en waardoor ze nu zo overtuigd is van het nut ervan dat ze iedere nieuwe werknemer eerst langs mij stuurt voor een DISC analyse. Ik bespreek dan de rapportage met de werknemer en daarna zitten we met z’n drieën samen om de samenwerking zo optimaal mogelijk te laten verlopen.”

Sandor merkte al snel op dat Herman graag werkt aan lastige casussen. Zoals Herman het zelf omschrijft “De moeilijke, emotionele en rationele situaties in grote organisaties. Hoe moeilijker het is, hoe liever we daarmee aan de slag gaan en zo successen boeken; daar halen we zelf het meeste plezier uit.”

De quote die Herman volledig ondersteunt is:

“Willing people make failing systems work. Unwilling people make systems fail.”

Herman, bedankt voor de goede en gezellige ontvangst, de fijne gesprekken en het vertrouwen dat je in DISC Factor hebt! We hopen in jouw geval dat je nog veel ‘lastige casussen’ mag begeleiden, en uiteraard blijven we je daarbij graag vanuit DISC Factor ondersteunen met DISC.

“Samen creëren we een wereld van betrokkenheid, voldoening en resultaten!”

Team DISC Factor

Foto’s: Jolijn Lemstra Fotografie

Meer informatie:

DISC, wat is het?

We hebben er al véél mensen blij mee gemaakt! In het kort: een DISC analyse is een vragenlijst met 96 stellingen verdeeld over 24 blokken. De resultaten van de analyse geven je communicatievoorkeur aan. Deze resultaten staan o.a. in drie grafieken weergegeven. Je ziet welke DISC stijl je van nature hebt, wat daarmee gebeurt in stressvolle situaties en wat jouw beeld is van hoe anderen naar je kijken.

DISC, wat kan je ermee?

Het geeft allereerst inzicht in jezelf, je sterke kanten en je valkuilen, vanuit een positieve insteek, maar het geeft ook inzicht in de ander. En in teamverband geeft het zicht op elkaars DISC stijlen, waar je als team goed in bent en hoe je optimaal aangestuurd kunt worden. Als je dat weet werkt dat enorm prettig. Het zorgt voor onderling vertrouwen en dat is de basis van elk goed functionerend bedrijf. 

DISC heeft betekenis

Mensen zijn zoals je weet complex en het is lastig ze in “een modelletje” te stoppen. DISC helpt je om aan de complexiteit woorden te geven. We vinden het daarom ook zo gaaf dat door de jaren heen kleine en grote merknamen binnen Nederland en België maar ook daarbuiten zich aansluiten bij de manier waarop wij tegen DISC aankijken en hoe het helpt om elkaar beter te begrijpen. Zo hebben een heel aantal bedrijven de onboarding, werving en selectie en HR-jaarcyclus geïntegreerd en gebaseerd op het DISC model. Dat maakt ons, zeker na 15 jaar ontwikkelen, trots! Trots dat een ‘relatief eenvoudig model’ zo ontzettend veel betekenis heeft weten te verwerven; van overheid tot multinationals, van ziekenhuizen tot automotive. We houden van ons werk!

2019-06-28T11:17:01+01:00